Нещодавно компанія ADAM випустила нові портативні монітори D3V. Раніше основними гравцями в цій ніші були IK Multimedia. Їх iLoud Micro Monitor були чудовим портативним рішенням для професійних задач. І ось наразі звукорежисери мають альтернативний варіант і можуть обрати вже між двома системами ту, яка найбільше відповідає їх робочим вимогам.
Звукорежисер компанії PRODJ протестував новинки й ми ділимось з вами нашими висновками щодо обох рішень.
Філософія питання
Портативні монітори для професійної роботи з міксом — доволі специфічна ніша й пропозицій на ній не так багато. Раніше для таких цілей здебільшого використовувалися комплекти: навушники + монітори типу “кубів”, або пара “кубів” + сабвуфер.
Деякі виробники позиціюють свої пристрої як акустику для моніторингу, але ті більш подібні до мультимедійних систем. Наприклад, KRK GoAux 3 чудово підійдуть для написання музики, а от звести на них матеріал не вдасться, бо вони, на нашу думку, не є референсними. Ми вважаємо, що портативні професійні моделі студійних моніторів мають відповідати певним вимогам:
- Міцність — якість збірки має бути на висоті, а корпус оснащений захисною сіткою для динаміків, щоб девайси спокійно витримували постійні подорожі.
- Компактність — пристрої повинні мати невеликі габарити та вагу, щоб їх можна було легко перевозити.
- Гнучкі налаштування — монітори мають бути готові до роботи в будь-яку мить і “пристосовуватись під приміщення”.
- Звучання — такі девайси мають впоратись з професійними задачами: контролем запису, зведенням та мікшуванням треків. Звук має бути максимально нейтральним.
Звукорежисерам потрібні девайси, які можуть використовуватись вдома або на студії, які можна спакувати в сумку й взяти з собою на виїзні роботи, “моніторити” на знімальному майданчику або під час трансляції. Для цих робіт ідеально підходять портативні монітори.
З 2016 року в цій ніші панували IK Multimedia iLoud Micro Monitor. Компактні, з прийнятною якістю звучання, вони відмінно справлялися з основними задачами своєї лінійки. Ще й мали ціну приблизно 400$ за пару. Були ще дорожчі рішення з системою корекції ARC — моделі iLoud Micro Monitor Pro та iLoud MTM по 700$ та 600$ за пару відповідно. Звичайно, не монополія, але одні з найкращих в ніші. Допоки ADAM не представили нові D3V вартістю орієнтовно 300$ за пару.
Нам було цікаво протестувати новинки та порівняти їх з рішенням від IK Multimedia. Враховуючи ціновий діапазон, найближчими моделями є iLoud Micro Monitor, до того ж вони, як і пристрої ADAM, не мають автоматизованої системи корекції, що не дивно, враховуючи вартість обох рішень. Тож давайте знайомитись з девайсами ближче.
Порівняння моделей
Спочатку наведемо сухі цифри.
Конструкція
IK Multimedia iLoud Micro Monitor компактні та легкі. За своєю портативністю вони випереджають девайси від ADAM. Вони займають менше місця на столі, їх зручніше брати з собою на виїзні роботи. Якщо при виборі портативність відіграє найважливішу роль, то Micro Monitor — ваше рішення.
ADAM D3V мають свої переваги в конструкції. Наприклад, на передній панелі знаходиться багатофункціональна кнопка. З її допомогою можна: ввімкнути та вимкнути девайси, перемикнути канали, змінити вхід з аналогового на USB або відрегулювати гучність. Ці налаштування завжди знаходяться під рукою. Не треба тягнутися до задньої панелі, як на iLoud.
Підключення
В iLoud Micro Monitor є входи небелансні RCA та ⅛" TRS.
Натомість в новинках ADAM є пара балансних TRS-входів. Також в них передбачено порт USB Type-C, за допомогою якого девайси можна легко під’єднати до ноутбука або смартфона. В iLoud це можна зробити через Bluetooth, якого немає в опонентів. Але Bluetooth дає затримку й трішки спотворює звук. Тому, на нашу думку, такий спосіб передачі сигналу не дуже підходить для професійного використання. З'єднання по USB значно краще відповідає вимогам професійної діяльності.
Вихід під навушники в D3V винесений на передню панель, що зручніше, адже вам не доведеться тягнутися до задньої сторони монітора. Така ж сама історія й з багатофункціональною кнопкою.
Фазоінвертори
Ще одна особливість, за якою монітори ADAM вирізняються від IK Multimedia — це конструкція по типу закритого корпусу з пасивними радіаторами. В iLoud Micro Monitor напроти, є фазоінвертори, котрі знаходяться спереду.
В D3V пасивні радіатори, розміщені на бокових панелях. На що це впливає? Перед усім на відтворення низьких частот.
В IK Multimedia заявлений нижній поріг — 45 Гц при нерівномірності -10дБ. В ADAM він також становить 45 Гц, але при нерівномірності -6дБ. Також D3V відтворює бас натуральніше, він більш деталізований та швидкий.
Але, якщо ми будемо говорити про реальний нижній поріг, на якому можна працювати з басами при зведенні, то це буде десь в районі 55 Гц. Це логічна історія для портативних моніторів. Не варто очікувати від них дива, адже закони фізики ніхто поки що не скасовував.
Розміщення на столі
В IK Multimedia iLoud Micro Monitor є спеціальна висувна ніжка, за допомогою якої можна відхилити монітори на фіксований кут.
В ADAM для цього передбачено комплект підставок, які дозволяють нахилити пристрої під кутом 15°. Ці підставки мають кілька переваг. Вони:
- Знімні, тому можна не брати їх на виїзні роботи й комплект стає трішки легший.
- Виготовлені з застосуванням демпферного матеріалу, який розв’язує монітори зі столом, тобто вібрації від моніторів не передаються на стіл та не спотворюють звучання.
- Надійно фіксуються на поверхні й монітори не зсуваються, що забезпечує стабільне положення й комфортну роботу над міксом в будь-яких умовах. До того ж пристрої не будуть рухатись, коли ви будете їх вмикати/вимикати.
Обидві пари моніторів також обладнані кріпленнями під стійки. Пристрої можна встановити за межами столу закріпивши на мікрофонні стійки, що дозволить відрегулювати положення по вертикалі, та оптимально їх розташувати.
Характер звучання
D3V мають фірмовий звук ADAM. Вони звучать рівно, детально та аналітично. В них рівна АЧХ і вони дійсно відповідають їй на практиці.
iLoud сприймаються не такими лінійними. В них “на слух” припідняті нижні та верхні частоти, відповідно — середина трішки втоплена. До того ж їх звучання сприймається трохи пластиковим. На великій гучності з’являються певні спотворення. У девайсів ADAM такої особливості немає, вони звучать рівно на будь-якій гучності без спотворень та зайвого забарвлення.
Корекція звучання
На задній панелі активного монітора пари D3V розташовані спеціальні перемикачі. З їх допомогою можна налаштувати звучання відповідно до того, як девайси розміщені у кімнаті. В мануалі є додаткова схема для швидкого старту, де вказані положення перемикачів згідно з тим чи іншим варіантом розташування акустики. Але на практиці ці поради не завжди відповідають дійсності. Ми радимо виставляти налаштування, орієнтуючись на графіки АЧХ для різних положень перемикачів.
В IK Multimedia iLoud Micro Monitor теж є перемикачі для налаштування звучання відповідно до акустики приміщення. Але кожен має тільки дві позиції, замість трьох в ADAM, й вони не надають такої розширеної корекції.
Тип моніторів
На додаток до порівняння маємо зазначити, що в обох рішеннях один монітор пасивний, а другий — активний. Тобто вся електроніка знаходиться в одному пристрої. Зазвичай це не дуже прийнятна комбінація, тому що для більшості моделей це означає, що правий та лівий монітори будуть відрізнятися за звучанням і буде йти розбаланс по звуку. Навіть, якщо по АЧХ вони будуть ідеально виставлені, по глибині сцени, панорамі й фазово вони будуть звучати не однаково і їх буде дуже важко виставити.
В ADAM D3V такої проблеми немає. Обидва монітори звучать однаково. Під час тесту наш звукорежисер був здивований тим, наскільки рівно вони звучать. В нього на студії одна з робочих пар — це акустика від ADAM. І портативні новинки дуже близькі за характером звучання до цих моделей. До того ж він успішно зібрав мікс в домашніх умовах. Так, це зайняло вдвічі більш часу, ніж на студії. Але як для домашнього зведення на портативних девайсах, це дуже хороший результат. Саме тому він зупинив свій вибір на цій моделі й навіть вирішив придбати її для домашніх та виїзних робіт. Враховуючи його досвід, ми поділимось кількома цікавими деталями про ці девайси.
Детальніше про ADAM D3V
ADAM D3V створені для того, щоб на них можна було зібрати мікс і зручно працювати в непідготовленому приміщенні. Їх цілком вистачить для зведення треків у більшості жанрах, де не має частот нижче 45 Гц. Якщо вам потрібен розширений бас, наприклад, для роботи з танцювальною музикою або спецефектами у фільмах, тоді краще додатково взяти сабвуфер. Ми рекомендуємо ADAM T10S.
Особливості звучання
Ми вже зазначали, що новинки мають фірмовий звук ADAM. Рівний, та чіткий він ідеально підходить для роботи над треками. До того ж пристрої звучать нейтрально. Вам не доведеться в голові “робити корекцію” на особливості звучання моніторів. Це полегшує й пришвидшує роботу.
Ще одна особливість D3V — вони дуже сфокусовані.
Звукорежисеру треба сидіти точно посередині й твітери мають бути направлені прямо у вуха, щоб звук був рівним. З одного боку це не дуже зручно, бо доведеться сидіти в одному положенні протягом кількох годин. З іншого — це гарне рішення, наприклад для домашнього використання. Адже завдяки цьому частково нівелюється деструктивний вплив акустично непідготовленої кімнати.
Додаткові деталі
Моделі обладнані фірмовим 24-бітним ЦАПом. Саме він відповідає за перетворення звуку з цифрового в аналоговий, коли ви під’єднуєте монітори до ноутбука або мобільного телефона. Внутрішня частота дискретизації становить 48 кГц, а розрядність — 16 біт. Крім того, девайси обладнані незалежними піковими- та термообмежувачами для кожного драйвера, а також термообмежувачами підсилювача.
D3V обладнані системою автоматичного відключення. Якщо ви довго не подаєте звук на девайси, вони автоматично вимикаються. Зручне рішення для економної роботи, чи не так?
Новинки не мають інтегрованої системи корекції від Sonarworks, як, наприклад моделі А-серії. Це не дивно, враховуючи їх вартість. Ті ж самі IK Multimedia iLoud MTM та Micro Monitor Pro з системою корекції ARC вартують вдвічі більше. Тому логічно, що виробники випустили таке рішення, бо в іншому випадку новинки коштували б дорожче. Наразі за підлаштування відповідає вбудований DSP.
Підсумуємо
В ніші портативних моніторів обидва рішення — і IK Multimedia iLoud Micro Monitor і ADAM D3V — мають свої особливості та переваги.
Якщо вам потрібні компактні девайси, габарити та вага відіграють для вас найважливішу роль, тоді обирайте iLoud. Вони легкі, маленькі й ідеально підходять для частих подорожей.
Якщо для вас в першу чергу важливе нейтральне, рівне звучання, то ваш вибір — ADAM. Ці новинки більше підходять для роботи над міксом. Вони краще відпрацьовують нижні частоти, звучать аналітично й сухо. До того ж в них більш гнучкі налаштування, професійні типи підключення.
На нашу думку, ADAM D3V — оптимальне рішення для будь-яких творчих задач де потрібна портативність за невеликі кошти.