Студійні 3-смугові монітори ADAM A77Н оновленої А-серії прийшли на заміну 2,5-смуговим девайсам A77Х. Вони не просто здобули всі доробки нової лінійки, їх конструкція зазнала значних змін. Адже замість ближнього-середнього поля попередніх моделей в цьому випадку ми маємо справу з середнім-дальнім полем. А це вже принципово інший підхід до звучання й сфери використання.
В цій статті ми поділимось експертною думкою звукорежисерів компанії PRODJ, які протестували акустику й порівняли її з попередниками A77Х та моделями А7V. Розкажемо корисні факти про відмінності пристроїв з різною кількістю смуг та дамо поради щодо використання цих девайсів на студії. Буде цікаво та пізнавально, тож не перемикайтесь.
Про що говорить кількість смуг моніторів?
Для того, щоб ви зрозуміли, чим нові девайси принципово відрізняються від попередників, ми спочатку розкажемо що таке 1-, 2- та 3-смугові акустичні системи. Якщо ви вже в курсі, сміливо переходьте до наступного розділу. Але якщо для вас це нова інформація, радимо затриматись. Адже розуміння цих відмінностей допоможе вам надалі вибирати відповідні до ваших задач пристрої.
1-смугові
Мають один широкосмуговий динамік. Ви могли бачити такі моделі, так звані MixCube.
Ну, й добре, скажете ви, один динамік відіграє все, що потрібно. Нащо більше?
Річ у тім, що різні частоти відпрацьовуються динаміком по-різному. Наприклад, низькі частоти відіграються всією поверхнею динаміку, а високі — тільки його частиною. До того ж якщо нам потрібна достатня гучність, динамік повинен або мати великий хід, або великий діаметр. Щоб відтворити низ, треба подати на динамік багато енергії, щоб штовхнути його. А щоб добре відтворити верх, енергії потрібно значно менше.
Тому односмугові девайси просто фізично не можуть одночасно добре відпрацьовувати всі частоти. Вони або погано працюватимуть внизу, або спотворюватимуть верх.
На такі системи ми не зможемо подати велику потужність, адже будуть сильно викривлятися верхні частоти, й не зможемо добре проконтролювати баси.
Такі моделі вузькоспрямовані й на всьому частотному діапазоні звучать для нас ненатурально. Вони більше підходять для відтворення вузького спектра частот та майже не використовуються на професійних студіях як єдині пристрої контролю.
2-смугові
Мають два динаміки. Вуфер відпрацьовує низ та низьку середину, а твітер — високу середину та верх.
Звучання таких моніторів ми сприймаємо як натуральне та деталізоване.
На відміну від 1-смугових пристроїв, 2-смугові системи чудово справляються з відтворенням всього частотного діапазону. Єдина серйозна проблема може виникнути в точці перетину вуфера та твітера, де використовується кросовер. Адже в місці зшивання може виникнути провал за частотами, або фази буде «перекручено». До того ж трохи страждають середні частоти. Адже для твітера зазвичай частота зшивання буде занизька, а для вуфера діаметром більше 4" — зависока.
Середина може звучати менш деталізовано й натурально. Наприклад, якщо частота розподілу кросовера становить 2,8 кГц, то частоти, умовно, від 2,0 до 3,5 кГц будуть відтворюватись не так деталізовано. Тому виробникам доводиться більш ретельно пропрацьовувати конструкцію, щоб досягти відмінних характеристик та рівномірного звучання по всьому спектру.
Зазвичай саме 2-смугові девайси мають найбільший попит серед звукорежисерів. Вони належать до пристроїв ближнього, зрідка середнього поля, і на них виконується 80% всіх робіт із запису, зведення та моніторингу.
3-смугові
Мають, слідуючи логіці попередніх систем, три динаміки. До вуфера й твітера додається окремий середньочастотний динамік. Як нескладно здогадатися, останній бере на себе роботу з відтворення середніх частот.
Такі девайси звучать рівно й деталізовано по всьому спектру. Але через те, що середні частоти так добре відтворюються, для нашого вуха звук 3-смугових пристроїв стає менш натуральним, аніж 2-смугових. Нам буде здаватися, що ми ніби дивимось на трек під збільшувальним склом. Ми почуємо всі нюанси звучання, всі похибки. Таку велику деталізацію можна отримати хіба що на Hi-End системах.
На таких моніторах не так звично робити повноцінне зведення, тому що ми будемо чути все занадто добре і щось захочемо прибрати там, де краще б залишити. Тому до роботи на них треба звикнути. До того ж вони зазвичай використовуються, як пристрої середнього та дальнього поля.
Ідеальний варіант — використовувати 2-смугові й 3-смугові системи в парі. На перших виконувати основну роботу, а на других більш детального пропрацьовувати нюанси звучання.
Через те, що в 3-смугових девайсах з’являється вже дві точки зшивання й використовуються два кросовери, в цих місцях ми можемо мати вже дві проблемні зони. Тому виробникам доводиться ще детальніше пропрацьовувати конструкцію, щоб зменшити спотворення.
Студійна акустика — це завжди питання компромісів. Тому, якщо в вас є кошти й відповідне приміщення, добре мати 2-смугові й 3-смугові монітори для повноцінної роботи.
Порівняння ADAM A77Н та A77Х
Як ми відмітили на початку статті, A77Х самі розробники відносять до 2,5-смугових девайсів. Насправді ж це — 2-смугові пристрої з двома 7" басовими динаміками та твітером. Але частоти по вуферам розподіляються особливим чином. Обидва вони працюють від 38 Гц, тільки діапазон одного закінчується на 400 Гц, а іншого — на 3 кГц. Завдяки цьому моделі більш збалансовані за звучанням. Нижні й середні частоти відпрацьовуються трохи краще ніж на стандартних 2-смугових системах.
A77Н — це повноцінні 3-смугові монітори. Обидва 7" динаміки мають однаковий частотний діапазон. Вони відрізняються відмінною деталізацією та збалансовані на всьому частотному спектрі.
Наведемо порівняння в цифрах.
Принципова різниця між старими та новими моделями полягає в тому, що A77Х — це акустика ближнього-середнього поля, а A77Н — середнього-дальнього. А отже вони будуть відрізнятися і за характером звучання, і за сферою їх застосування. Але це не єдина відмінність нових девайсів.
Особливості нових пристроїв
Це вже наша шоста стаття, присвячена новій А-лінійці від компанії ADAM. В окремій публікації ми детально описали оновлення, які отримали всі девайси цієї серії. Радимо прочитати цей матеріал, щоб краще ознайомитись з конструкційними змінами.
Крім того, ми зробили огляди на менші моделі А4V та A44H. Вони мають свої особливості звучання і можуть зацікавити вас як пристрої ближнього поля для професійної або домашньої студії.
Також є окрема публікація, присвячена моделям А7V. Це 2-смугові брати наших героїв й елементи конструкції в них дуже схожі, якщо не враховувати кількість динаміків.
A77Н отримали всі покращення, що й інші девайси в лінійці, тому тут ми стисло опишемо ключові зміни. А більш детально ви можете ознайомитись з усіма доробками в наведених статтях.
Нова конструкція
Два 7" вуфери виготовлені з оригінального MLM матеріалу. Потужні підсилювачі класу D мають низький рівень шуму. Завдяки такій конструкції динаміки бездоганно відпрацьовують низькі частоти без спотворень навіть на високій гучності.
Хвилевід в парі зі стрічковим X-ART твітером обертаються в 4-х напрямках. Тому монітори можна розвернути на 90° та поставити їх вертикально. Враховуючи великі габарити пристроїв, це дуже крута опція. Адже не на кожній студії знайдеться достатньо місця, щоб встановити півметрові девайси.
Середньочастотний динамік — новинка для 7" пристроїв. Він відмінно відпрацьовує діапазон 400 – 3000 Гц, за який у попередніх моделях відповідав один з вуферів. Така конструкція дозволяє досягти більшої деталізації за середніми частотами.
Фазоінвертори також отримали нову конструкцію. Завдяки цьому розширився відтворюваний діапазон низьких частот й зменшилось спотворення звуку.
Змінена конструкція корпусу розроблена з урахуванням впливу тиску, резонансів та звукових хвиль. А оновлена електроніка дозволяє впровадити технологічні зміни, які здобули всі девайси А-серії.
Нові технології
Компенсувати акустичні недоліки студійної кімнати й налаштувати звучання пристроїв відповідно до особливостей приміщення можна за допомогою вбудованого DSP процесора й інтеграції з Sonarworks. Щоб зробити необхідні налаштування, треба спочатку вимірювальним мікрофоном заміряти кімнату й отримати антикриву. Останню слід завантажити через фірмовий додаток. Таким чином можна зробити одну корекцію й вишити її в девайси для подальшої роботи. Детально про цю функцію ми писали в статті, радимо ознайомитись.
Через фірмовий додаток A Control можна дистанційно керувати всіма функціями пристроїв та робити необхідні налаштування, навіть не підходячи до них. Детальний огляд програмного забезпечення ми зробили в окремій публікації. Тож якщо ви хочете більше дізнатися про те, як працює додаток, переходьте за посиланням.
Режими Pure та UNR — ще одне функціональне оновлення. Вони дозволяють змінити характер звучання. У режимі Pure звук стає рівним без забарвлення. UNR надає моніторам характер звучання АХ серії. Вибір того чи іншого варіанта — це виключно персональне рішення звукорежисера. Який більше подобається, з яким комфортніше працювати — обирайте самі.
Різниця між A77Н та А7V
Як ми писали в статті про А7V, вони мають детальне, натуральне звучання. Вони добре відпрацьовують всі частоти й всі нюанси саунду на них ніби підкреслені.
A77Н відрізняються від своїх братів характером звучання. Вони ще чіткіші, гучніші й збалансованіші. На всьому частотному діапазоні вони звучать ідеально. Крім того, вони ще більш детальні. На них сцена ще глибша, а простір ширший. Але до такого характеру звучання доведеться звикнути. Адже всі нюанси дуже сильно «підсвічені». Робити повноцінне зведення на них буде дещо важкувато напочатку.
Враховуючи те, що новинки — це монітори середнього-дальнього поля, то краще використовувати їх за прямим призначенням, а саме для того, щоб довести мікс до ідеалу. Тобто найкращий варіант — виконувати основну роботу зі зведення на А7V, а нюанси пропрацьовувати на A77Н. Зазвичай це доволі стандартна практика для професійних студій — мати окремі системи ближнього й дальнього поля для повноцінної роботи. Ця пара ідеально підходить для вирішення всіх студійних задач.
Але, обираючи 77-мі моделі на роль акустики дальнього поля, треба враховувати один важливий нюанс.
Залежність звучання від приміщення
Звучання студійних моніторів ADAM A77Н дуже сильно залежить від розміру й акустичних характеристик кімнати, в якій вони встановлені. Тільки у підготовленому приміщенні належного розміру ці пристрої будуть видавати ідеальну деталізацію, звучатимуть чітко й гучно.
Так, за допомогою DSP-процесора можна скорегувати АЧХ, й нівелювати деякі недоліки кімнати. Але ніякими налаштуваннями не можна змінити те, як звук затухатиме в приміщенні. У випадку з великими 3-смуговими системами це вкрай важливо враховувати.
Існують норми для студійних кімнат, які регламентують, як має затухати звук в залежності від розміру приміщення. Наприклад, у невеликих кімнатах 3х4х5 м звук має згаснути швидше, аніж у великих приміщеннях 4х5х6 м. Якщо відносно норм звук затухатиме швидше, то доведеться підіймати гучність, адже мікс буде звучати тихо.
Ми не рекомендуємо встановлювати 7" 3-смугові моделі в невеликій кімнаті. Оптимальні розміри приміщення для комфортної роботи — від 120 м3. Наприклад, це може бути кімната 5х8 м або 4х10 м з висотою стелі 3 м. Але краще, щоб стеля була хоча б на 4 м, тоді ідеальними будуть пропорції 5х6 м.
Але не тільки розмір приміщення має значення. Воно має бути належно підготовленим й мати відповідне акустичне оформлення. Студія не має бути переглушеною, інакше ми ризикуємо втратити гучність. Щоб досягти необхідних параметрів звучання кімнати, її слід оформлювати, використовуючи акустичні матеріали. Якщо навіть при цьому все ще залишаться проблеми зі згасанням, необхідно не глушити приміщення, а додати звуковідбиваючі та звукорозсіюючі матеріали. Головна мета — так оформити кімнату, щоб звук затухав правильно й при цьому не втрачав гучність. Займаючись звуковим оформленням приміщення, важливо не переглушити його.
Важливий момент — монітори мають стояти щонайменше за 2,0 м від звукорежисера. Їх не можна ставити близько до зони прослуховування.
Ще раз наголошуємо. Щоб 3-смугові новинки повноцінно розкрилися, забезпечили належну деталізацію й гучність, їх треба встановлювати у великому, добре підготовленому приміщенні. Ніяких маленьких домашніх кімнат. Тільки професійні студії з гарним акустичним оформленням.
Підсумуємо
Студійні монітори ADAM A77Н — це не стільки продовження попередньої серії, скільки кардинальне її оновлення. Адже замість 2,5-смугових пристроїв ближнього поля ми наразі маємо повноцінні 3-смугові девайси середньо-дальнього поля.
Моделі мають бездоганне звучання. Вони рівні, детальні й чудово відпрацьовують простір, глибину та сцену. Вони гучні й за характером звучання навіть перевершують бездоганних 2-смугових братів А7V.
Ідеально мати на студії обидві пари. 2-смугову ближнього поля для основної роботи над міксом, та 3-смугову дальнього поля для ідеального пропрацювання деталей.
Але важливо пам’ятати, що новинки розкривають всі свої переваги й можливості тільки в професійній, належно підготовленій студії. Вони не підійдуть для маленьких або переглушених кімнат. Приміщення повинно мати відповідні розміри й акустичне оформлення.
Чи є в новинок конкуренти? Серед сучасних моделей, які використовують технології корекції, в цьому ціновому діапазоні ми не знайшли гідних суперників. Якщо вам відомі 3-смугові 7" монітори вартістю до 1800$ за одиницю, напишіть в коментарях. Нам самим буде дуже цікаво ознайомитись з їх характеристиками.
Чи варто переходити з попередніх моделей на нові? Таке питання взагалі не має поставати при виборі. Адже це принципово різні девайси щонайменше за сферою використання. 3-смугові дальнього поля й 2,5-смугові ближнього розраховані на зовсім різні студійні задачі.
У підсумку маємо найдешевші 3-смугові монітори середнього-дальнього поля для використання на професійних студіях з належним звуковим оформленням. Ідеальне звучання, надчітка деталізація й приголомшлива гучність. Все що треба для зручної роботи над міксом.