IEMs (In-Ear-Monitors), вони ж внутрішньоканальні навушники, від бренду KZ невпинно набирають популярність у світі як серед професійних музикантів, так і серед вибагливих аудіофілів (в хорошому сенсі цього слова, якщо ви розумієте про що ми 😉). Все завдяки приголомшливому поєднанню якості та доступної ціни. Погодьтесь, девайси для професійної роботи на студії, які конкурують з топовими моделями від всесвітньовідомих виробників (Shure, Sennheiser та ін.) і вартують при цьому максимум 4500 грн, звучить як фантастика.
Що ж такого особливого в IEMs від KZ, чому вони такі доступні й чи правда вони підійдуть професіоналам та аудіофілам? Розберемося разом, а допоможе нам в цьому звукорежисер компанії PRODJ, який протестував низку пристроїв на студії й ділиться своїми порадами щодо особливостей до їх застосування.
Але спочатку, гадаємо, варто трішки поговорити про те, що таке IEMs, чим вони відрізняються від звичних повнорозмірних Over-Ear (охоплюючих вухо) навушників. Ми не будемо вдаватися в складні подробиці конструкції. Якщо хочете, можете знайти на просторах мережі статті на цю тему. Але основні тези ми пояснимо.
Тож сідайте зручніше й заварюйте чай, адже попереду на вас чекає цікавий та змістовний лонгрід. З цієї історії ви дізнаєтесь, які персональні монітори ми рекомендуємо для різних випадків використання і на що звернути увагу при виборі. Якщо маленький екскурс в історію та особливості конструкції вас не цікавлять, гортайте одразу до розділу, де ми безпосередньо представляємо девайси KZ. Але радимо затриматись, адже інформація буде цікава й корисна.
1) Коротко про IEMs
2) Особливості конструкції In-Ear моніторів
3) Типи драйверів
4) Амплітудно-частотна характеристика
5) Плюси й мінуси IEMs в порівнянні з Over-Ear пристроями
6) Знайомство з навушниками KZ
7) Моделі за типом драйверів
8) Додаткові характеристики
9) Комплектація
10) PRODJ рекомендує
11) Підсумок
Коротко про IEMs
Історія популярності
Ще кілька десятиріч потому IEMs були переважно привілеєм професійних виконавців. Ті використовували їх здебільшого для персонального моніторингу на сцені. Зручна штука, не треба покладатися на загальні портали, всі нюанси саунду чудово чути. Але вартували такі моделі «як космос». Все через те, що технології їх виробництва були доволі складні. А до того ж щоб виготовити потрібні амбушури, треба було робити заливку вух, аби вони підходили під форму вушних раковин.
Нащо такі складнощі? — спитаєте ви. І ми вам відповімо: бо вкрай важливо, щоб IEMs щільно сиділи у вухах, інакше ви отримаєте суцільну кашу по частотах і спотворення у звучанні. І це найважливіша особливість In-Ear навушників — якщо вони погано підігнані під ваші вуха, зі звучанням буде біда. Чому так виходить?
Особливості акустики
Over-Ear та IEMs по-різному відтворюють звучання.
Over-Ear пристрої та людське вухо створюють своєрідну закриту систему, де на сприйняття звуку впливає: конструкція чашок, товщина амбушур, посадка на голові, а також форма вушної раковини та слухового каналу.
У випадку з персональними моніторами ця система відсутня. Вони по суті транслюють звук безпосередньо у вухо, не маючи тих акустичних особливостей, що Over-Ear девайси. Тому ці пристрої мають особливу конструкцію, про яку ми поговоримо згодом.
Тільки за умови, що IEMs добре сидять у вухах, не хитаються й не випадають, ви зможете почути звук без спотворень саме так, як вони його відтворюють. І саме тому на початку використання таких моделей амбушури виготовлялись методом заливки вушної раковини, щоб вони сиділи щільно.
Перехід у мас-маркет
Отже, наразі ми розуміємо, що IEMs мають підходити користувачу під його форму вух. А також знаємо, що спочатку для професійних музикантів амбушури виготовляли способом заливки. Через це моделі коштували доволі дорого: близько 400 $ самі девайси плюс 50 $ заливка. Не кожен користувач міг дозволити собі таку розкіш.
Але все починається з аудіофілів. Мода така дивна штука. Ми дивимось на улюблених виконавців і хочемо одягатись, як вони, їздити на машинах, як у них, купувати брендові пристрої, які вони рекламують, і слухати музику в навушниках, як у них. Так, в тих самих, які вони використовують на концертах — стильні, маленькі та зручні.
Так IEMs зробили крок з професійної середи у звичайне життя. Ентузіасти почали купувати девайси, а виробники, побачивши попит, — випускати більше моделей. З’явилась можливість універсалізувати технології. І чим більше зростав попит, тим більше пристроїв з’являлося на ринку. Вони ставали більш стандартизованими й розраховувались на масового покупця.
Далі у виробництві почали використовуватися сучасні технології. Наприклад, виготовлення корпусів на 3D принтерах, автоматизувало виробництво й персональні монітори стали доступними для широкого кола користувачів. А згодом вони почали конкурувати з Over-Ear пристроями в їх звичайних сферах: прослуховуванні музики та роботі на професійних студіях.
Але як же бути с посадкою? Форма вушних раковин у всіх різна, й навряд чи хтось робитиме амбушури під заливку для доступних моделей. Та й виробники, скоріш за все, не випускають тисячі різних варіантів під індивідуальну посадку.
Це слушне питання. Сучасні доступні IEMs виготовляються стандартизованими. Їх форма та конструкція усереднені, щоб підійти більшості користувачів. Є девайси на великі вуха, середні й малі, різні варіації форм. Все це — результат багаторічних досліджень та тестів. З урахуванням цього необхідно індивідуально підбирати модель. Важливо поміряти In-Ear навушники, перш ніж купувати їх. Вони мають сидіти щільно й зручно, інакше ви не отримаєте бажаного звуку і не зможете довго працювати в них.
Наприклад, в Over-Ear є така особливість: який би пристрій ви не взяли, максимум через два тижні звикнете до його звучання. Головне, щоб він мав гарні характеристики.
З IEMs все набагато складніше. Якщо вони не поміщаються у вуха, або випадають, в них неможливо буде комфортно працювати. До їх використання не можна звикнути, якщо вони не підходять за конструкцією. Тому так, персональні монітори треба міряти, міряти та ще раз міряти. І слухати. Інакше ніяк з доступними версіями. Ну, хіба що робити заливку. Але чи варте воно того, коли індивідуально зроблені амбушури коштують стільки ж, скільки й самі девайси?
Особливості конструкції In-Ear моніторів
Ми постійно згадуємо форму девайсів, наголошуємо на тому, що вона має бути комфортною та зручною персонально для кожного. Але з чого ж складається конструкція внутрішньоканальних пристроїв? Розберемо на прикладі KZ AS16 Pro.
Тип мембрани впливає на відтворення високих частот. Вона може бути, наприклад, металевою, виготовленою з тканинного матеріалу чи поролону.
Амбушури впливають не тільки на комфортність посадки, але й на відтворення частот. Бувають різних розмірів та форм, з насічками або без. Виготовляються з силікону або пінного матеріалу, який «запам’ятовує» форму вушного отвору та щільно закриває його, забезпечуючи чудову шумоізоляцію. Але далеко не всім зручно використовувати пінні накладки. Це доволі специфічна за відчуттям штука, вони навіть можуть пекти у вухах при довгому використанні.
Звуковід може бути металевий або пластиковий. Змінний, як в нашому прикладі еквалізаційна трубка, або цільний з передньою частиною корпусу. Його форма та матеріал також впливають на відтворення частот.
Драйвери — одна з найважливіших частин конструкції. Це те саме, що динаміки в колонках. Вони відповідають за основу звука. Випромінювачі бувають різних типів, і про кожен ми трішки скажемо нижче, бо вони заслуговують на окрему увагу.
Плата кросовера відповідає за розподіл діапазону між випромінювачами, якщо їх використовується більше одного. Від неї дуже сильно залежить якість звучання.
Ну, і корпус. Його форма, вага та розміри багато в чому залежать від кількості та типу використаних компонентів. Конструкція корпусу може бути різною, але головне, щоб вона була зручною саме для вас. Також важливо розуміти, що конструкція передньої частини корпусу впливає на акустичний простір.
Типи драйверів
Динамічні
Конструкція. Найбільш поширений серед різноманітних акустичних систем тип. Якщо спрощено описувати його конструкцію, — це кільцевий магніт, всередину якого поміщена котушка з обмоткою із безліччю витків тонкої проволоки.
Особливості. Через свою конструкцію такі випромінювачі більші за інші типи. Вони мають меншу детальність та нижчу швидкість відтворення звуку. Також вони не так добре відтворюють верхні частоти. Натомість вони кращі в роботі по нижнім частотам і чудово передають баси. Крім того, не дуже вибагливі до підсилювача, бо в них рівномірний імпеданс по всьому звуковому спектру.
Магнітно-планарні
Конструкція. Основу конструкції таких випромінювачів складає тонка мембрана з нанесеними на неї струмопровідними доріжками. Вона поміщається поміж двома постійними магнітами, взаємодіє з їх магнітним полем і таким чином рухається.
Особливості. Такі випромінювачі доволі тихі, тому навушники на їх основі треба використовувати в парі з якісним, потужним підсилювачем. До того ж вони відтворюють звук ненатурально. В них є деякі проблеми з еквалізацією, тому що імпеданс по частотах нестабільний. Але натомість вони дуже детальні й чудово відпрацьовують частоти на всьому діапазоні, особливо високі.
Електростатичні
Конструкція. Принцип конструкції дуже схожий з магнітно-планарними драйверами. Тут також використовується мембрана, але вона набагато тонша. Коливання мембрани виникає через те, що заряд подається на статори в протифазі й змінюється з «+» на «-» кілька сотень разів за секунду.
Особливості. Такі драйвери також доволі тихі. Вони не супердетальні по низькім та високим частотам, але чудово відпрацьовують середні частоти й видають відмінну деталізацію звуку.
Арматурні
Конструкція. Основа конструкції знов подібна до магнітно-планарних та електростатичних випромінювачів. Тільки тут використовується більш жорстка мембрана меншого розміру, а чутливість збільшена за рахунок магнітного поля.
Особливості. Головна особливість таких драйверів полягає в тому, що вони відтворюють звук натурально, адже на відміну від двох попередніх типів в них більш стабільний імпеданс. Саме такі випромінювачі використовуються в слухових апаратах. Вони детальніші за динамічні драйвери, але не такі детальні, як магнітно-планарні й електростатичні. Добре відпрацьовують всі частоти. Але робота з широким спектром — не їх сильна сторона. Тому зазвичай в конструкції використовується декілька драйверів.
Амплітудно-частотна характеристика
АЧХ — чи не перша характеристика, на яку звертають увагу при виборі навушників. Але у випадку IEMs це доволі примарна штука. Адже багато в чому те, як ви почуєте звук, залежить від посадки та особистого сприйняття.
Переважно АЧХ бюджетних внутрішньоканальних моніторів подібна до кривої Гармана. Що це за крива така?
На початку двохтисячних років інженери Тодд Велті та Шон Олівер Гарман провели дослідження і виявили АЧХ, яка сприймається більшістю слухачів максимально нейтральною та збалансованою. На основі цього експерименту було побудовано криву, яка має ім’я Гармана.
АЧХ за кривою Гармана віддають перевагу 64% слухачів. Це усереднений графік. А як ми вже зрозуміли, масове виробництво доступних IEMs полюбляє все середнє та стандартизоване. Тому не дивно, що здебільшого саме ця АЧХ присутня у бюджетних моделях. В тому числі її використовують на багатьох пристроях бренду KZ. Сподіваємось, ви ще не забули, з якого приводу ми тут всі зібрались. Так-так, саме через ці девайси. Наш ліричний відступ вже ось-ось добігає кінця.
А поки ще трішки про переваги й недоліки персональних моніторів.
Плюси й мінуси IEMs в порівнянні з Over-Ear пристроями
Переваги
- Немає системи навушники – раковина вуха, тому конструкцію можна зробити більш гнучкою.
- Персональні монітори набагато легші за Over-Ear девайси.
- Драйвери IEMs значно менші, тому їх можна зробити набагато детальнішими. Вони споживають менше струму, тому їм не потрібен такий потужний підсилювач, як для повнорозмірних моделей.
- Звукоізоляція краща навіть ніж у закритих пристроїв.
- Вони дешевші, якщо порівнювати моделі з однаковою якістю звучання, через те, що для їх виготовлення використовується менше матеріалів.
- Завдяки заміні деяких елементів, наприклад амбушур, мембрани або знімного звуковода, можна впливати на характер звучання.
Недоліки
- Навушники мають добре сидіти у вухах, інакше будуть проблеми з якістю звучання. Оскільки форма вушних раковин у всіх різна, а моделі стандартизовані, їх обов’язково треба міряти перед купівлею.
- Чим більше в конструкції елементів, тим більше вага девайсів. Чим більше вага — тим важче в них працювати. Вони мають сидіти щільно, але через велику вагу можуть випадати з вух, а оголів’я, яке забезпечувало б комфортну посадку, як в Over-Ear пристроях, в них не має.
- При довгій роботі вуха втомлюються швидше ніж з повнорозмірними моделями. Навіть, якщо девайси ідеально підібрані за звучанням та посадкою, при довготривалій роботі в них втомлюєшся сильніше.
- Через стандартизацію виробництва і прагнення усереднити АЧХ зменшується вибір різноманітного звучання.
Якщо ви дочитали аж сюди, ви — великий молодець. Візьміть собі якийсь смаколик і долийте гарячого чаю в чашку, адже ми переходимо до другої частини нашої історії й познайомимо вас, нарешті, з головними її героями — персональними моніторами KZ.
Знайомство з навушниками KZ
KZ — це новий бренд в нашому магазині. Після довготривалих тестів ми можемо впевнено стверджувати, що девайси цієї компанії підходять для аудіофілів, музикантів та звукорежисерів. Так, не дивлячись на те, що це бюджетні пристрої, ми сміливо радимо їх для професійного використання.
Кілька слів про бренд
KZ — це китайська компанія, яка вже не перший рік представлена на музичному ринку. Назва бренду розшифровується як Knowledge Zenith — Зеніт Науки — й цілком виправдана підходом до створення продукції. Розробка технологій ведеться в співпраці з німецькою компанією, розташованою у Франкфурті, а виробництво розміщене в Китаї.
Основна задача бренду — створити бюджетні навушники, які за своєю якістю та звучанням не поступалися б топовим моделям на ринку. І маємо відмити, що компанії це вдалося за рахунок масовості та стандартизації виробництва. Не останню роль зіграло й використання сучасних технологій, наприклад, 3D-принтінгу для виготовлення корпусів. Також важливий фактор зменшення вартості — це те, що виробництво розміщене в Китаї. Все це вплинуло на доступність пристроїв. При цьому вони мають відмінну якість й стильний дизайн.
Всі сучасні In-Ear навушники KZ — це безкомпромісна якість за доступну вартість. У своєму ціновому сегменті вони не мають конкурентів.
Тож давайте розберемося, чим вони такі гарні та для яких цілей підійдуть.
Відмінність Pro версій та звичайних моделей
Глобально всі IEMs від KZ можна розділити на професійні девайси серії Pro та моделі для прослуховування без цього префіксу у назві. Перші ми рекомендуємо професійним музикантам та звукорежисерам для роботи на студії або сцені, а другі — аудіофілам, вибагливим до якості звучання.
Головна відмінність пристроїв цих двох сегментів полягає в АЧХ. В Pro версіях вона сприймається рівною та сухою. Ці навушники не накачані по низькім та високим частотам, звучать більш плоско. Для професійної роботи — це саме те, що треба. Натомість у звичайних версіях звук сприймається дещо більш забарвленим, красивим. Це робиться для того, щоб користувачам було приємно слухати музику. Наприклад, KZ AS16 Pro будуть звучати «некрасиво». Вони більш сухі, в них вужчі глибина та сцена, АЧХ сприймається рівною, не роздутою. І це чудово для роботи, бо можна почути звук таким, який він є без зайвого забарвлення. Натомість KZ AS16 мають ширшу сцену, більшу глибину, в них накачані верхні та нижні частоти й в цілому їх звучання сприймається як красивіше. Це ідеально для прослуховування музики, коли ви хочете просто насолодитися якісним саундом.
На що звернути увагу при виборі
В першу чергу, як у випадку з будь-якими IEMs, треба звертати увагу на посадку. Вам має бути зручно використовувати персональні монітори. Вони мають добре сидіти у вухах, не випадати й не давити. Тому в ідеалі варто поміряти й послухати обрані девайси, щоб зрозуміти, наскільки вони підходять вам за звучанням та посадкою.
В нашому магазині представлені найпопулярніші моделі від виробника, тож ви завжди можете послухати їх самі. Якщо в вас не має такої можливості, тоді орієнтуйтесь щонайменше на наші поради. Ще ви можете поміряти девайси після замовлення прямо на пошті, і якщо вони вам не підійдуть, обрати іншу модель.
До речі, на сайті виробника ви можете дізнатися детальну інформацію про кожен пристрій. Там представлені конструкція та характеристики. Бренд відкрито показує всі технології та не приховує деталі. По-перше, це дуже зручно. А по-друге, свідчить про те, що виробник впевнений у якості своєї продукції.
Моделі за типом драйверів
Вище ми вже трішки розповідали про кожен тип випромінювачів, тож не будемо ще раз зупинятися на конструкції, а поговоримо про підхід KZ на прикладі різних моделей.
Динамічні
Нагадаємо, що такі навушники чудово відпрацьовують баси та в більшості не потребують потужного підсилювача. Вони ідеально підходять для прослуховування музики з телефона або плеєра, тому що не вибагливі до джерела. Якщо у вас звичайна звукова карта або недорогий підсилювач, динамічні девайси — ідеальний варіант.
В конструкції може використовуватись один або два випромінювачі, один може бути вбудований в інший або може бути подвійний. Є моделі різних форм та посадок. Окрім ергономічних IEMs на сайті виробника ще є звичайні циліндричні пристрої. Вони більше підходять для повсякденного прослуховування музики. Але ні аудіофілам, ні професіоналам ми б їх не порадили, само тому в нашому магазині вони не представлені.
Для професіоналів. Ми порадимо KZ EDX Pro та KZ ZVX. У цих пристроїв чудова шумоізоляція та рівні, не підкачані баси.
KZ ZVX за звучанням дуже схожі на динамічні повнорозмірні девайси. Тому якщо ви звикли працювати на студії в динамічних навушниках, то з ними звук для вас буде звичним. KZ ZVX не такі детальні й в них є спад по верхніх частотах на 10 кГц, але це звичайна картина для моделей такого типу. Вони металеві та міцні, а отже надійні. Але через це трохи важкуваті й тому мають добре сидіти у вухах, щоб було комфортно працювати.
Для аудіофілів. Ми порадимо KZ D-Fi. В них підкачаний, потужний бас ще й до того ж є вбудований еквалайзер. Він має 4 перемикачі для налаштування частот: 3 для басів і 1 для всього діапазону. Завдяки цьому ви можете обрати один з 16 стилів звучання на свій смак.
Стилі музики. Враховуючи те, що різні типи IEMs по-різному відпрацьовують частоти, вони ідеально будуть підходити для прослуховування різних стилів музики. Динамічні моделі чудово підходять для будь-яких стилів, але особливо добре на них звучать рок, трип-хоп та денс, де баси відіграють важливу роль у саунді.
Магнітно-планарні
Через те, що навушники цього типу доволі тихі, їм потрібен потужний підсилювач. А через те, що вони доволі детальні, то й підсилювач з оцифровщиком мають бути якісними. Тобто простим підсилювачем тут не обійтися, адже від нього багато в чому буде залежати якість відтворення звучання. З дешевим підсилювачем або телефоном вони звучатимуть не дуже добре. Також варто звернути увагу на кабель підключення, він має бути якісним, щоб звук не спотворювався.
Пристрої цього типу, навіть у професійних версіях, звучать ненатурально, через те що по частотному діапазону мають різний імпеданс. Але вони мають дуже велику детальність й прекрасно відпрацьовують верхні частоти. Девайси звучать незвично, це треба враховувати. До їх звуку доведеться звикати.
Для професіоналів. Рекомендуємо KZ PR1 Prо. Через свою велику детальність вони здебільшого підійдуть звукорежисерам. За допомогою цих девайсів можна зрозуміти трансльованість матеріалу на інші акустичні системи. До того ж їх можна брати з собою у подорожі замість великих повнорозмірних пристроїв, щоб працювати над матеріалом. Вони покажуть всі деталі саунду, навіть якщо при зведенні було щось пропущено. Це майже єдина модель, яку ми радимо тільки звукорежисерам. Музикантам й вокалістам вона не підійде ані для роботи на студії, ані для виступів.
Для аудіофілів. KZ PR1 — ідеальний варіант. Радимо їх вибагливим меломанам, які хочуть почути всі деталі саунду, сцену, панораму тощо. Вони звучать ненатурально, але чудово реагують на еквалізацію. Ви можете виставити потрібні налаштування та насолоджуватися звучанням.
Стилі музики. Для танцювальної музики такі девайси не підійдуть через перенасиченість по частотах, особливо верхніх. Вони скоріше стануть чудовим варіантом для прослуховування класичної, симфонічної музики, джазу або ф’южну. Рок-музику також можна спробувати послухати, але доведеться звикнути до звучання, адже, наприклад, гітари будуть звучати дещо «потужно».
Арматурні
Зазвичай в конструкції таких навушників використовується одразу декілька випромінювачів, які відповідають за відтворення різних частот. Наприклад, в KZ AS16 чотири драйвери відповідають за верхні частоти, по два — за середні та низькі. Завдяки цьому ми отримуємо гарне відтворення по всьому діапазону. Такі пристрої дуже натуральні та детальні. Звичайно, не такі захмарно детальні як магнітно-планарні, але все ж таки відмінно відтворюють всі нюанси саунду. Через це вони доволі вибагливі до підсилювача, оцифровщика та кабелю.
Для професіоналів. Порадимо версію KZ AS16 Pro. Вона чудово підійде для звукорежисерів і музикантів для будь-яких робіт: виступи на сцені, запис у студії, робота з міксом тощо. AS16 Pro універсальні й ми навіть можемо назвати їх «золотим стандартом» для музикантів. Але варто враховувати один важливий нюанс при виборі: вони доволі великі й не підійдуть для маленьких вух. Для чоловіків це буде відмінний варіант, а от дівчатам доведеться поміряти, щоб напевно знати, що вони комфортно сядуть у вушка. Якщо за посадкою вони вам не підійдуть, то всі переваги від їх використання будуть зведені нанівець.
Для аудіофілів. Так само як професійна 16 модель, на нашу думку, ідеальна для музикантів, варіація KZ AS16 — «золотий стандарт для аудіофілів».
Ще порадимо KZ AS24 з еквалізацією. Вона оснащена двома тюнерами з 8 перемикачами для налаштування низьких, середніх, високих та ультрависоких частот. Завдяки цьому ви можете вибрати звучання на свій смак.
Стилі музики. Оскільки арматурні девайси звучать натурально, вони підійдуть для прослуховування будь-якої музики. Головне, щоб звук не змінювався, коли ви використовуєте їх та знімаєте. Тобто в них ви маєте чути все так само як і без них, коли слухаєте музику просто з колонок. А для цього треба правильно підібрати їх за посадкою. До того ж багато в чому характер звучання залежить від вашого особистого сприйняття. Тож наголошуємо ще раз що ці навушники, як і будь-які IEMs, треба слухати при виборі.
Гібридні
В конструкції цих девайсів використовуються випромінювачі різних типів. Це робиться для того, щоб взяти найкраще від усіх технологій. Наприклад, в KZ ZEX Pro використовуються драйвери: арматурний, електростатичний та подвійний динамічний. Кожен випромінювач підбирається під свій частотний діапазон, для якого він підходить ідеально. В результаті ми отримуємо першокласні персональні монітори, які звучать детально та натурально.
Важливо: в конструкції гібридних пристроїв не використовуються магнітно-планарні драйвери.
Для професіоналів. Ідеальний варіант для студійної роботи — KZ ZEX Pro. В них чудове сполучення драйверів та натуральне, детальне звучання.
Серед бюджетних девайсів музикантам порадимо KZ ZSN Pro. В них два випромінювачі: арматурний та подвійний динамічний. Вони підійдуть для роботи на сцені, та запису інструментів і вокалу. Звукорежисерам вони навряд чи підійдуть, бо не такі детальні, але для музикантів — хороший варіант.
Якщо в вас є трішки більше грошей, то придивіться до KZ ZS10 Pro. В них також використовуються арматурні та динамічний драйвери, але на відміну від KZ ZSN Pro вони трисмугові, а не двосмугові. Частоти відпрацьовуються дещо краще, особливо середні, й вони детальніші.
Ще одна модель вартує особливої уваги — KZ ZAR. Вона ідеально підійде бас-гітаристам та ударникам. У ній стоять чотири арматурні та один динамічний драйвери. Один арматурний випромінювач відповідає за високі та ультрависокі частоти, три подвійні — за верхню та нижню середину, а динамічний — за баси. Таке сполучення ідеальне для басистів. Ви отримуєте детальний низ, чудову середину, особливо нижню середину, бездоганну динаміку та відгук. В цих пристроях використовуються топові компоненти й вони є одними з найдорожчих у бренду. Проте їх якість цілком виправдовує вартість. За конструкцією вони маленькі та легкі. При цьому вони вибагливі до супутнього обладнання. Звукова карта, підсилювач, кабель тощо мають бути якісними, щоб ви отримали всі переваги звучання.
Для аудіофілів. Наша рекомендація — KZ ZAR, KZ ZS10 та KZ ZEX. Дві останні за філософією подібні до своїх Pro братів, тільки звучання більше підходить для прослуховування.
Стилі музики. IEMs цього сегменту підійдуть для прослуховування й роботи з поп та рок-музикою, а також всюди, де необхідні потужні баси та відмінний баланс частот.
Додаткові характеристики
АЧХ
АЧХ більшості навушників KZ подібна до кривої Хармана, що логічно, враховуючи вектор на стандартизацію виробництва.
Але графік мало що може сказати про те, як пристрої звучать насправді. Адже в кожних вухах вони звучатимуть по-різному. На це впливає і посадка, як ми вже наголошували раніше, і особисте сприйняття. Для когось характер звуку однієї моделі буде ідеальним, а для іншого користувача той самий девайс звучатиме погано. Тож основна наша порада — важливо поміряти й послухати обрані пристрої. Або, щонайменше, звернути увагу на наші поради та опис, це трошки полегшить вам вибір, коли немає можливості наживо протестувати персональні монітори.
Так, АЧХ не зовсім інформативна у випадку IEMs, вона мало що може сказати про звук. Більше про характер звучання можна зрозуміти, звернувши увагу на те, які драйвери використовуються в конструкції. Так ви дізнаєтесь про деталізацію, відтворення частот, натуральність звучання тощо.
Частотний діапазон
Частотний діапазон в пристроїв навмисно розширений. У більшості моделей він складає 20 Гц – 40 кГц, хоча людське вухо не сприймає все, що вище 20 кГц, та не дуже добре розрізняє те, що знаходиться на наднизьких частотах. Виробники зробили так задля того, щоб на чутному діапазоні звук був рівним, контрольованим та мав менше спотворень. Але по суті частотний діапазон, як і АЧХ, мало що скаже безпосередньо про звучання.
Імпеданс
Імпеданс також не найінформативніша характеристика. Ми звикли до того, що чим більший опір в навушників, тим вони вибагливіші до підсилення, адже звучать тихіше. Але у випадку з девайсами KZ все не так очевидно.
Магнітно-планарні моделі мають різний опір по всьому діапазону й не зрозуміло, на якій частоті робили заміри. Наприклад, у KZ PR1 Pro імпеданс встановлено 16 Ом, але для їх коректної роботи потрібен топовий, якісний підсилювач. Та сама історія з арматурними пристроями, наприклад, KZ AS16 Pro з зазначеним опором 18 Ом. А от гібридні KZ ZEX Pro с більшим імпедансом 25 Ом, якби це не було дивно, більш-менш лояльні до підсилювача. Що вже казати про динамічні моделі типу KZ EDX Pro з імпедансом 24 Ом, які взагалі невибагливі до підсилення.
Тому краще звертати увагу на технології драйверів та враховувати їх особливості роботи, аніж покладатися на показник імпедансу.
Чутливість
А от на що варто звернути увагу, так це на чутливість. Вона відображає те, наскільки навушники голосні. Краще спиратися на неї, а не на імпеданс, щоб зрозуміти наскільки пристрої вибагливі до підсилення.
Чутливість в парі з розумінням технологій драйверів дають уявлення про те, наскільки якісний підсилювач потрібен, щоб розкрити весь потенціал тих чи інших девайсів. Наприклад, чутливість KZ AS16 Pro становить 114 дБ, а KZ PR1 Pro — лише 100 дБ. А нагадаємо, що 6 дБ, це різниця в гучності у 2 рази. Отже, виходить, що PR1 Pro майже у 2,5 раза тихіші за AS16 Pro. І якщо арматурні 16-ки вибагливі до підсилювача, то уявіть, яким якісним він має бути у випадку з PR1 Pro, щоб розкачати їх.
Комплектація
Амбушури
Ми вже зазначили, що від амбушурів багато в чому залежить посадка IEMs, а отже комфортність роботи та сприйняття звучання. Тому до їх вибору треба підходити відповідально.
До різних моделей додаються амбушури різних типів. Наприклад, до KZ AS16 Pro їдуть силіконові з насічками, а до KZ PR1 Pro — пінні. Зазвичай виробник додає до комплекту три пари накладок одного типу різних розмірів — великі, середні й маленькі. Це небагато, але враховуючи бюджетність пристроїв, цілком достатньо.
Взагалі амбушури — це скоріше елемент для експерименту. Які вам більше підходять: пінні чи силіконові, з насічками чи без, якого розміру і т. д. Якщо IEMs в цілому вам підходять за посадкою та звучанням, але щось відчувається трішки не так, варто проекспериментувати з амбушурами. З їх допомогою можна трішки вплинути на звучання, наприклад, збільшити або зменшити кількість тих чи інших частот, змінити ширину або глибину сцени тощо.
Також варто враховувати комфортність посадки. Якщо амбушури підібрані правильно, ви зможете довше працювати й вуха не будуть сильно втомлюватись.
Кабель
Якість кабелю — це ще одна деталь, на яку варто звертати увагу. А ще краще проекспериментувати з вибором, як і у випадку з амбушурами.
Чому це важливо? Динамічні навушники з майже рівним імпедансом на всьому діапазоні лояльні до кабелю. А от магнітно-планарні та арматурні з різним опором на всьому діапазоні в залежності від обраного кабелю звучатимуть по-різному. Варто враховувати матеріал, довжину, кількість жил, технологію виробництва й ін.
Персональні монітори KZ мають роз’єм QDC. Зазвичай до комплектів додаються якісні кабелі. Їх цілком вистачає для прослуховування музики та роботи на студії. Але якщо ви хочете змінити звучання, то можна купити інший кабель. Це більше стосується аудіофілів, які прагнуть досягти ідеального, на свій погляд, звучання. На студії цілком вистачить й комплектних кабелів, тому що в цьому випадку звук більше залежить від ретранслятора або підсилювача, до яких девайси під’єднуються за допомогою подовжувача.
Розробники додають до комплектів різні типи кабелів:
- З завушинами;
- Силіконові;
- Загнуті з ефектом пам’яті;
- Плетені восьмижильні топові моделі тощо.
Будь-який тип добре працює з пристроями, але якщо хочеться проекспериментувати зі звучанням, можна підібрати інший кабель.
Також можна вибрати кабель з мікрофоном. Мікрофон стоїть дешевий, але його цілком вистачить для телефонної розмови, або онлайн-спілкування під час відеозустрічі. Не треба купувати окрему гарнітуру, достатньо змінити кабель й використовувати улюблені IEMs для розмов.
Також на сайті виробника до кожної моделі можна докупити окремий Bluetooth кабель-адаптер та перетворити пристрої на бездротові девайси. В цих адаптерах використовуються якісні оцифровувачі й вони можуть розкачати, в залежності від моде